Info o receptoch a obmedzených množstvách

pridané: 8.1.2005 o 18:05 | vytlačiť
Milí celiatici,
práve som dovolala s lekárňami a revíznym lekárom zdrav. poisťovne. Nikto nič zatiaľ nevie a nerobí, pretože má byť nová Vyhláška Ministerstva zadravotníctva, v ktorom sa vymedzuje presne sortiment a taktiež aj obmedzenie množstva.

Takže, to čo sme približne pred mesiacom čítali na internete ako návrh, tak už nie je aktuálny. Množstvo údajne bude obmedzované podľa veku. Aj ceny potravín je možné, že sa zmenia. Totiž už niektoré aj iné dietetické potraviny išli s cenou nakoniec hore. Tiež som zistila, že skutočne sa aj za recept bude platiť 20,- Sk, pretože sú to potraviny a nie "pomôcky". Pretože jedine pri pomôckách je oslobodenie od platenia ZŤP. Tak čo k tomu dodať, že nakoniec nás potraviny budú stáť viac, ako doteraz. Musíte rátať cestu k lekárovi, strávený čas u neho, platbu 20,- Sk/naša skúsenosť/, ďalších 20,- Sk za recept a potom zaplatiť ešte aj konkrétnu potravinu. A samozrejme musíme rátať s tým, že naraz to ani nevybavíme, pretože potraviny nebudú držať oni na sklade, takže do lekárne pôjdete ešte raz. A nespomínam zamestnanie. Veď máte nárok na 10 dní v roku na návštevu lekára. A to nemáte ani len na recepty a čo keď s dieťaťom pôjdete na vyšetrenie? Zoberiete si neplatené voľno, alebo Vám to budú v práci tolerovať? Takže s čím nám p. minister pomohol?! Ja som už presvedčená, že vôbec s ničím. Pretože budeme mať viac starostí a výdaje tie isté. Samozrejme je to môj názor, ale verím tomu, že takéhoto názoru sú viacerí.
Mimochodom, až budete chcieť vedieť viac, tak sa treba na poisťovniach pýtať minimálne až o nejaký týždeň. Silvia_deti
Hodnotenie:
1 2 3 4 5 0
Pridal: Silvia_deti

Diskusia k magazinu (27)

  • napísal:
    používateľ:
    HrubáEmília
    pridané:
    11:11 10.1.2005

    Je pravda že nikto nič nevie. Ja som bola v lekárni a tam mi potraviny objednali zaplatila som ich v plnej výške a keď budem mať recept tak mi peniaze vrátia. Ale to záleží, koľko bude môcť lekár vypísať na recept za mesiac. Emily

  • napísal:
    používateľ:
    Viboch
    pridané:
    12:29 10.1.2005

    Zoznam dietetických potravín vyšiel vo Vestníku MZ zo dňa 28.12.2004, čiastka 55-60. Predpisujú sa na lekársky predpis a sú čiastočne hradené, múka zo 70% , chlieb a cestoviny z 50%. Predpisuje ich gastroenterológ,internista alebo pediater, prípadne obvodný lekár na ich odporúčanie. Od minulého týždňa sú v našej lekárni tieto dietetiká v nasledovných cenách Promix CH 15,90 Promix T 18,70 Promix UNI 18,70 Promix forte 23,10 Procel cestoviny 67,80 Limity obmedzujúce množstvo zatiaľ nie sú. Mgr.Viboch apotheka@nextra.sk

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    13:09 10.1.2005

    V lekarnach nic nevedia a ani pravdepodobne nechcu vediet(lebo sa im nechce predavat muku a chlieb, cest vynimkam/ :)) nasa skusenost/) a revizny lekar??? sama ste povedala ze nic zatial nevie.... preco ste nezavolala mila Silvia-deti na ministerstvo? ved tam o tom asi budu vediet :) Ale je to uz tak kto chce psa byt palicu si najde.

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    13:22 10.1.2005

    ked ste si isla na postu pre balik tiez ste si brala pracovne volno? posty tiez robia zhruba tak dlho ako lekarne. a lekaren urcite mate aj niekde pri praci a mozete si to objednat tam. a to ze teraz aj ine potraviny budu moct byt dotovane ak sa vyrobcovia prihlasia. a v podstate cely rok budete moct nakupovat dotovane potraviny to vam nic nehovori? ved nebudete potrebovat recept pre kazde kilo muky. a nehovorte mi ze na to aby vam lekar vydal recept potrebujete cely den volno.... ked ano tak zmente lekara ja si bezne pre recept a doporucenie a pod. (tj ked ma lekarka nepotrebuje vysetrit) chodim len na zaklopanie k sestricke. najlahsie je vsetko ofrlat a byt uplne totalne nevdacny za vsetko. (a este ani neviete ako to bude fungovat). ked sa takato velka zmena pretlacila za pol roka(zhruba) a v podstate bez vyditelnych problemov mensie zmeny by asi tiez neboli nemozne ked by sa nieco ukazalo nevhodne. ale to sa urcite nestane tak ze budeme dopredu frflat a vsetko zhadzovat.

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    14:02 10.1.2005

    Ja sa na bezlepkové potraviny v lekárni teším.Nemusím telef.objednávať,vyčkávať na pošte po robote,trepať ťažké balíky,rozčulovať sa,keď nezodpovedný pracovníci na pošte "omylom" pošlú naspäť balík /2x platiť poštovné/.Komu sa to nepáči nech si kupuje výrobky za plnú cenu a nech tu nefrfle!A na kontrolu ku gastroenterológovi beztak chodíme každých 6 mesiacov.

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    14:19 10.1.2005

    Podľa mňa to bude zložitejšie hlavne pre zamestnaných rodičov, pre mňa teda určite. Na predpis receptu si treba vybrať paragraf (ja mám ešte to šťastie, že zamestnávateľ mi ich 7 preplatí, čo ale takí, ktorím paragrafy nepreplácajú?) Ďaľšia vec: k detskému lekárovi dochádzam, takisto aj do práce. Jednoducho mi to časovo nevychádza, aby som v jeden deň išla aj k lekárovi, aj do práce, keďže to nemám v jednom meste. To sa dá takým, ktorí bývajú v meste a majú všetko pod nosom a môžu si vybrať aj z množstva lekárov. Mi, čo bývame na dedine to až také ružové nemáme. Pracovnú dobu mám od 5.30 do 14.00. U lekára sa pri najlepšej vôli vybavím okolo 9.00-10.00, do práce prídem okolo 11.30. Čo už potom urobím? Jednak preveziem na cestovnom a toľko skoro v ten deň už ani nezarobím. A deň je zabitý. Pri starom systéme sme si raz za 2 mesiace urobili v sobotu výlet do najbližšieho mesta z dotovanými potravinami a mali sme pokoj. Takto sa budem akurát stresovať, aby som mala do konca roka dosť paragrafov, aby som naň mala nárok práve vtedy, keď ho budem kvôli chorobe detí skutočne potrebovať.

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    15:57 10.1.2005

    Súhlasím. Ja si lekára môžem vybaviť len cez pracovnú dobu. Mám pracovnú dobu do 16.30. Na pošte som si balík vyzdvihla aj po pracovnej dobe a objednala som si to za pol minúty telefonicky. Kto si vie vybaviť lekára mimo pracovnej doby tomu sa to povie, že iní sú nespokojní.

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    20:24 10.1.2005

    Sú to veľmi zaujímavé ceny. Ste si 100%-ne istý, že sú správne???

  • napísal:
    používateľ:
    Silvia_deti
    pridané:
    20:29 10.1.2005

    Zdravím Vás, vidím, že patríte k tým kompetentnejším, ale je to paradox, že aj dnes som bola u nás v inej lekárni a tam stále majú problémy. A ako ďalší paradox je ten, že v jednej lekárni tvrdia, že dietetické potraviny spádajú do platieb 20,- Sk za recept a iné lekárne tvrdia, že sa neplatí. Tak nehnevajte sa, kde je vlastne pravda? Mimochodom, čo sa týka spomínaných vyhlášok, tak práve tie sú vraj novelizované. Takže vraj tam nastali ďalšie zmeny. Veď mi to sama posudková lekárka povedala, ja by som to tiež nedala len tak bez príčiny do éteru. Nie je to môj štýl. Má byť údajne nejaká nová vyhláška 15 práve k týmto vyhláškam a tam majú byť uvedené zmeny. Nie je zatiaľ ani na internete, takže nemôže byť vlastne ešte ani vytlačená. Sám dobre viete, že najskôr sa dozviete novinky na internete. Budem nesmierne rada, keď to bude fungovať, ako má. Ale myslím si, že mohli nechať nejaké prechodné obdobie, aby aj samotné lekárne a najmä distribútori sa na túto situáciu pripravili. Pretože najhoršie je to, že tých ktorých sa to týka práve na to doplácajú. Budem nesmierne rada, až bude niečo nové, že buď dáte vedieť mne, alebo to uvediete na stránke. Díky Silvia_deti

  • napísal:
    používateľ:
    Silvia_deti
    pridané:
    20:37 10.1.2005

    Máte pocit, že naše ministerstvo je k "niečomu"?! Myslím, ako samotná osoba by som tam určite nepochodila. Skôr som názoru, že by sme sa mali všetci spojiť a poslať im tieto názory. Sú to síce názory rôzne, ale nikdy sa nedáva vyhovieť každému. A sam-a ste naznačili, kto chce byť, palicu si nájde. A presne tak to v našom štáte funguje. Ale aj tak ďakujem za komentár. S pozdravom Silvia_deti

  • napísal:
    používateľ:
    Silvia_deti
    pridané:
    20:59 10.1.2005

    Gratulujem Vám, že máte takého "super" lekára. Ale žiaľ, alebo chvala bohu my takého lekára nemáme. Žiaľ deti trpia aj inými vážnymi chorobami a preto náš lekárk si nedovolí podať mi recept medzi dverami. Lekár si nikdy nedovolil mi čo len výmenný lístok na vyšetrenie dať medzi dverami. Popritom chodím na odborné vyšetrenia mimo nášho, nie len mesta, okresu, ale celkom mimo. Z druhého hľadiska som aj rada, keď má zodpovedný prístup i keď niekedy ani mne to moc nevyhovuje, že strávim pol dňa na chodbe čakaním na recept. Ja nechcem vyslovene odsudzovať tento systém, ale mohli ho vyšpekulovať aj trochu lepším smerom. Prečo to trebárs nefungovalo na nejakom takom princípe, ako sme mali doteraz, že sa preukážem, že beriem skutočne pre celiatikov potraviny a lekáreň si to sama zeevidovala na rodnom čísle, resp. postúpila evidenciu do zdravotnej poisťovne. Mohli sme tam mať tzv. otvorený účet priamo na poisťovni na rodné číslo a nie behať ako "tajtrlíci" pre recepty. Myslíte, že by to nebolo lepšie? Ja veľmi dobre poznám situácie, keď bola dotácia minutá a musela som kupovať v plnej sume, ale toto mohli aj lepšie premyslieť. Nebolo by Vám dobre, keby Vám z poisťovne jednoducho prišiel výpis ako z banky, že ste vyčerpali toľko a toľko peňazí za mesiac? Ja si myslím, že sa to dalo aj ináč doriešiť, ako chodením s receptami. A chcem Vám len povedať, ja sa nehanbím pod svoj príspevok podpísať a posielať to ononymne. A tiež keď si pozriete anketu, tak aj tie čísla o niečom hovoria, že nespokojných je žiaľ väčšina. PS: musíte si ináč lepšie porátať čas, čo sa týka objednávanie bzl.potravín: 1 krát musíte ísť k lekárovi, 1 krát zaniesť recept, pretože potraviny nebudú držať stále /chlieb má záruku 3 týždne/, to znamená, že do lekárne pôjdete ešte minimálne 1 krát. Tak keď si to napočítam, tak zistím, že mi bolo jednoduhšie si nadrobiť 1 hodinu a ísť po balík, ktorý som objednala faxom, resp. telefonicky. Silvia_deti

  • napísal:
    používateľ:
    Silvia_deti
    pridané:
    21:01 10.1.2005

    Presne moja reč. Súhlasím s Vami. Asi nepatríme medzi tých " podnikateľov", ktorý vybavia všetko cez telefón, resp. medzi dverami, ale musíme si to pracne obehať a odčakať. Pozdravujem Vás Silvia_deti

  • napísal:
    používateľ:
    Silvia_deti
    pridané:
    21:04 10.1.2005

    Ďakujem Vám za Vašu reakciu. Poviem Vám len toľko, ja to mám všetko vrámci jedného mesta a tiež to nedokážem naraz vybaviť. Ľahko sa to niektorým hovorí. Zisťujem, ale že väčšina je tu taká, ktorá bude mať s tým väčšie problémy. Na Ministerstve si popri tom namýšľajú, ako nám len "pomohli". Ale zabudli povedať, že k naháňačke. Pozdravujem Vás Silvia_deti

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    21:50 10.1.2005

    Myslím si, že každý má právo vyjadriť svoj názor, ktorý je podložený jeho osobnými skúsenosťami a možnosťami a preto nemusí byť ani nevďačný, ani ufrflaný. Niekto to vidí tieto zmeny pozitívne iný nie. Čas to ukáže. Magda.

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    22:36 10.1.2005

    Mili celiatici, pre tych ktori sa nemaju cas si to pozriet na nete, toto je z www.health.gov.sk: Opatrenie MZSR, ktorým sa vydáva zoznam dietetických potravín plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia - účinnosť od 1.1.2005. Tu su ceny, ktore doplaca pacient v SKK: Suroviny: PROMIX-CH, zmes na prípravu bezlepkového chleba 34.2,- PROMIX-PK, zmes na bezlepkové pečivo 34.2,- PROMIX-UNI, univerzálna bezlepková múka 40.0,- PROMIX-T, univerzálna bezlepková múka tmavá 40.0,- PROMIX-FORTE, silná bezlepková múka 49.5,- KRUPICA bezlepková 31.6,- Potraviny: BEZLEPKOVÝ CHLIEB tmavý 26,- BEZLEPKOVÝ CHLIEB mazanec 26,- BEZLEPKOVÝ CHLIEB svetlý 26,- CHLIEB bezlepkový svetlý (trvanlivý) 48.7,- PROCEL – bezlepkové cestoviny 34,5,- Chleby su super lacne! Som z toho milo prekvapena! Aku maju trvanlivost? Aj ta muka je lacna! Ale sa nam bude vypekat! Som rada, ze sa tu takto o reforme a zmene diskutuje! Treba na to cas, ale myslim, ze to bude dobre. Odkial mate informaciu, ze aj ini vyrobcovia si mozu ziadat o dotaciu z ministerstva? Spracoval niekto zaverecnu spravu z novembroveho stretnutia Celiatikov v Bratislave? Rada by som si precitala o com sa tam hovorila, kedze som sa z rodinnych dovodov nemohla zucastnit. Vopred dakujem. Pekny vecer, Stefka.

  • napísal:
    používateľ:
    Henrieta
    pridané:
    02:23 11.1.2005

    Dovoľujem si rozšíriť záber diskusie ohľadom nového systému distribúcie bezlepkových potravín. Keď mestké hromadné dopravy vo viacerých mestách dokážu vydávať a priamo aj v dopravnom prostriedku dopĺňať/navyšovať kredit na tzv. čipových prepravných kartách, prečo by nám ich nemohli takto navyšovať v zdravotných poisťovniach a ich spotrebu odratúvať v lekárňach? Alebo čo tak príklad systému telefónnych platobných kariet do verejných automatov? Je to skutočne také utopistické v dnešných časoch internet bankingu alebo celiatici sú len malá skupina spomedzi ostatnej populácie a akýkoľvek skutočne transparentný, overiteľný, kontrolovateľný systém tak príšerne nákladný? Nechcený? Ako si lekáreň v mieste môjho pobytu na dovolenke v SR mimo môjho bydliska bude overovať zostatok nároku na bezlepkové suroviny v danom mesiaci, roku a pod.?

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    07:31 11.1.2005

    To som tým chcela povedať, že nie každý má to šťastie (alebo smolu?), že mu recept podajú medzi dverami. Môj obvodný lekár to tak robí a priznám sa, nepáči sa mi to, keď sedím v čakárni s chrípkou, vysokými horúčkami a 5 pacienti idú drzo do vnútra "iba" pre recepty a trčia tam 10 minút. Lekár mojich detí to nerobí, takže si na tie recepty musím počkať a nemala by som asi ani to svedomia tlačiť sa pred tie choré deti. Zdravím Silvi. Silvia Š.

  • napísal:
    používateľ:
    Silvia_deti
    pridané:
    07:58 11.1.2005

    Ja sa tiež prikláňam k takémuto názoru, preto som aj ja písala, že by bola lepšia evidencia na rodnom čísle. A taktiež pochybujem, že by bolo až tak málo lekární, ktoré by nemali internet a podobne. Myslím, keby sa chcelo, tak sa to dá takýmto spôsobom realizovať. Netvrdím, že by ich to niečo nestálo, ale mohli by to využívať aj na iné kategórie pacientov, nie len celiatikov. Veď je veľa chorôb, kde doslova rátajú každú užitú tabletku, takže určite by sa im vložené investície vrátili. Veď keď si zoberieme len takú pumpu pohonných hmôt, nie len, že sa tam dá platiť kartou, ale hneď v systéme Vám vykážu, koľko máte nazbieraných bodov. Tak nám by to mohlo vykazovať, koľko sme minuli. No nie? Silvia_deti

  • napísal:
    používateľ:
    Silvia_deti
    pridané:
    08:01 11.1.2005

    Ahoj Silvi, dík za podporu. Silvia_deti /dík za e-maily/.

  • napísal:
    používateľ:
    Silvia_deti
    pridané:
    08:09 11.1.2005

    No čo milí celiatici, nemal by Miloš tieto názory poslať na Ministerstvo? Myslím, že nebolo by zlé, keby ste sa viacerí vyjadrili, nech vedia aj tam "hore", čo nás tam "dole" trápi. Každý by mal svoj názor zverejniť, veď to nie je trestné. Skúste sa pripojiť aj ostatní. Ďakujem za názory, či sú kladné, alebo záporné. Veď nikdy sa nedá vyhovieť všetkým. Vždy to tak bolo a bude! Ale to neznamená, že nemôžu vylepšiť navrhovaný systém. Silvia_deti

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    09:49 11.1.2005

    Ja som dokonca na to ministerstvo asi pred mesiacom pisala - presne o týchto ťažkostiach - obmedzenie preskripcie množstva BLP potravín, nutnosť častých návštev lekára. VOBEC mi neodpovedali!! Eva

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    15:08 11.1.2005

    Ahojte, prave som sa rano vratila z lekarne v Dubravke-Bratislava pri Brestovke. Lekari este od ministerstva zdravotnictva nedostali patricne pokyny /to co je aj na internete MZ SR bezne dostupne/ co a ako maju predpisovat - nemaju zoznamy a ani kody potravin. Ja som zoznam dala svojmu lekarovi a ten ho nakoniec aj vypisal. Prva lekaren uviedla /kde som potraviny ziadala/ ze distributor nic nema a ani o nicom nevie. Druha lekaren pri Brestovke /Damian/ reagovala promtnejsie a zavolala svojmu distributorovi a ten oznamil, ze potraviny na sklade ma. V stredu Vam oznamim, ci sa mi pozadovany tovar podarilo vyzdvihnut. Kazdy druh muky som musela mat osobitne na recepte. Zdravi Beata

  • napísal:
    používateľ:
    Viboch
    pridané:
    11:52 12.1.2005

    Distributor omylom predaval karton muky(7kg) za cenu 1 kg, preto take nizke ceny.

  • napísal:
    používateľ:
    Viboch
    pridané:
    12:18 12.1.2005

    Keďže sú predpisované na recept, platí sa poplatok za 1Rp 20Sk - www.health.gov.sk . Každá právna norma je platná až dňom vydania v zbierke a zatiaľ nový zoznam dietetík vydaný nebol. Zoznam dietetík nájdete vo Vestníku MZ ako Opatrenie MZ OPD0307-24679/2004 a ten podľa mňa na internete nenájdete, iba v papierovej forme v niektorých predajniach kníh. Aj z uvedeného vyplýva, že kompetentným orgánom je MZ, nie zdravotná poisťovňa. Skúste hľadať tú lekáreň, ktorá Vám tieto dietetiká zabezpečí. Keď bude niečo nové, dám to vedieť. Držte sa Viboch

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    16:52 13.1.2005

    Podarilo sa mi pomerne bez problemov zohnat muku v potrebnom mnozstve v Bratislave-Dubravke . Je to lekaren Diamond pri Brestovke. Jedna zastavka vyssie ako je sklenik. Maju vynikajuceho stributora a muku mi zabezpecili v priebehu 24-hodin. Distributor lekarni poslal vacsie mnozstvo muky, lebo ocakavaju naval bezlepkarov. Zdravi vsetkych Beata

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    17:55 13.1.2005

    podla mna su recepty najlepsie mozne realisticke riesenie. Bolo by krasne nakupovat bezlepkove potraviny na nejaku kartu ale to by chcelo prilis velke a hlavne aj velmi drahe zmeny aj v lekarnach aj v poistovni(ste ochotny platit za novy software pre nich?). a ako hned prvotne riesenie sa mi to zda nerealne. Dolezite je ze sa zmenil princip a ze sa nieco deje. To ze ci ide o recept alebo kartu je len sposob ako sa to bude realizovat.... a nikto nepovedal ze sa casom nezmeni.

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    18:09 13.1.2005

    preto asi lebo dnes nefunguje takyto system otvoreneho uctu v lekarnach ktore by poistovne preplacali a musia mat nejaky doklad na zaklade ktoreho im to poistovna preplati a ten je asi dnes RECEPT. Prepacte ja som nemyslela ze Vam lekar ma davat recepty hociake medzi dverami ale na vypisanie receptu na chlieb vas nebude vysetrovat a ani nema preco(preto pojdete ku gastroenterol.) Vas prakticky v tomto pripade bude mat ulohu iba vypisat recept. Asi preto aby Vam na gastre nemuseli dat recepty na pol roka az po dalsiu kontrolu ;)

Aby ste mohli diskutovať, musíte byť prihlásený.