Expoziční test

pridané: 13.11.2002 o 17:39 | vytlačiť
Zajímalo by mě, zda se i na Slovensku používá k definitivnímu potvrzení celiakie expoziční test (tj. jíte vše a sleduje se, co to udělá) a jaký je váš názor na něj. S pozdravem Tomáš

Hodnotenie:
1 2 3 4 5 0
Pridal: tomas.michalicka

Diskusia k magazinu (10)

  • napísal:
    používateľ:
    milos
    pridané:
    17:44 13.11.2002

    Neviem, ako je to v súčasnosti, ale ja som niečo podobné zrejme v detstve absolvoval - mal som asi sedem rokov, najprv som pol roka jedol všetko a a potom mi robili biopsiu (hadička až do tenkého čreva) - dosť nepríjemné vyšetrenie. Čo sa týka môjho názoru - neviem, či existujú aj iné spôsoby definitívneho potvrdenia celiakie, ale pokiaľ sa pamätám, tak práve v tom období, čo som jedol všetko, mi začali alergie (na trávu a na prach) a okrem toho som vôbec nerástol a tiež nepriberal. Takže to asi nie je práve ideálne. Ale neviem, že či sú krvné testy postačujúce.

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    07:22 14.11.2002

    tiez nie som zastancom takychto experimentov.dcere najprv spravili vys.krvi, a potom biopsiu. ked si predstavim ze by mala este raz zazit trapenie so stravou ... mali sme dost problemov ked jedla vsetko doradu. tento test sa ale robi aj na sk, okolo 5-az-7 rokov u deti.-aspon co viem od rodicov (vysadenie diety, ale to je asi vecou lekarky ci to odporuci alebo nie).peto

  • napísal:
    používateľ:
    tomas.michalicka
    pridané:
    14:19 14.11.2002

    Docela mě překvapil věk. Já dietu v rámci expozičního testu nedodržuji od 16 let... Podle toho, co jsem zatím slyšel, jsou příznaky celiakie v dospělosti daleko menší, než v dětství...

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    15:32 14.11.2002

    Ahoj Tomas, o expozicnom teste som teda este nepocula ale kazdopadne sa mi to javi ako totalna blbost!!!! Mne celiakiu zistili ako rocnej, do siestich rokov som drzala dietu a potom ma lekari klasifikovali ako "vyliecenu" a presla som na normalnu stravu. Asi v osemnastich sa mi ale znovu zacali vsetky problemy, urobili mi preto potrebne vysetrenia (krv, biopsia) a celiakiu mi znova potvrdili. Najlepsie na tom je, ze vo vsetkych clankoch, ktore v poslednej dobe o celiakii citam, sa konstatuje, ze celiakia je DOZIVOTNA a s dietou sa NESMIE prestat, inak sa mozu objavit naozaj vazne problemy (rakovina a pod.). To ale pravdaze neplatilo v case ked som mala 6 rokov. Tak neviem, ci ti celiakiu pred tym expozicnym testom potvrdili aj biopsiou, ale ak ano, tak na tvojom mieste by som urcite presla znovu na dietu! Mne tiez pocas tych 12 ci kolko rokov som jedla normalne vobec nic nebolo az potom to zrazu prepuklo. Keby som to ale bola vedela ako sestrocna, urcite by som s dietou neprestala, lebo to fakt nestoji za to! Kazdopadne ti ale odporucam dat si spravit biopsiu - je to dost nechutne ale nastastie to netrva dlho a da sa to vydrzat (ja uz som to 2x absolvovala). Kristina

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    15:58 14.11.2002

    Najprv si dovolujem upresnit niektore pojmy. Je urcity rozdiel medzi alergiou na lepok a celiakiou. Alergia na lepok moze do urcitej miery pominut v dospelom veku, ale celaikia je dozivotna. A tuto diagnozu je schopny stanovit odbornik na zaklade krvnych testov a biopsiou tenkeho creva. V pripade, ze biopsia potvrdi celiakiu, je to dozivotna zalezitost s prisnou dozivotnou dietou. Ovsem da sa biopsia zopakovat po konzultacii s lekarom samozrejme s predchadzajucim nastavenim na normalnu stravu /inak to nejde/. Ak sa neprejavi celiakua, bola to alergia na lepok. U dospelych sa celiakia prejavuje trochu inak a vacsinou sa jedna spociatku o sekundarne choroby /crevne, pecen, astma, atd./, ktore skryvaju celiaku a preto sa diagnoza casto nepresne stanovuje. Poznam ludi, ktori uz skoro zomierali na rozne choroby /nefunkcnost ladvin, pecene, criev, atd./ a ked presli na bezlepkovu dietu, v podstate uplne sa vyzdraveli. Takze este raz, jediny spolahlivy prostriedok na potvrdenie alebo vyvratenie celiakie je biopsia tenkeho creva. Ale toto by Vam mal vediet povedat Vas osetrujuci gastroenterolog. Boris

  • napísal:
    používateľ:
    tomas.michalicka
    pridané:
    16:51 14.11.2002

    To máte jistě pravdu, nicméně mi bylo řečeno, že v dětství mohla být celiakie diagnostikována chybně (byť dodržováním diety došlo k viditelnému zlepšení zdravotního stavu) a tudíž je třeba tu diagnózu potvrdit. Biopsii tenkého střeva mi dělali asi po 7-8 měsících s negativním výsledkem, nicméně přibližně za další 3-5 let (tj. pokud bude vše i nadále bez problémů v roce 2003-4) by se měla zopakovat...

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    21:52 14.11.2002

    Na vašu diskusiu som narazila náhodne, keď som hľadala odborné články ohľadom celiakie do seminárnej práce.Musim sa vás upozorniť,že nedodržiavanie príkazov lekára,aj keď sa vám možu zdať akokoľvek zbytočné je hazard. Je skoro isté, že ak u niekoho bola dokázana celiakia (krvné testy sú spoľahlivé z 99,3% ale možu ukazovať aj na iný druh ochorenia.Práve expozičný test doplní presnosť diagnozy na 100%.) a nie je liečená (to znamená hlavne dietu) pribl.za 10 rokov vznikne v dosledku destrukcie črevnej steny zhubny lymfom. Nie u každého sú prejavy pri nedodržiavaní diety rovnako akútne a tak sa nenechajte zmiasť vlastným telom. Nikoho nechcem strašiť, veď každá neliečená choroba (aj chrípka!) je pre človeka smrtelným nebezpečenstvom. Ale podľa toho na koľko málo presných info som narazila, zdá sa mi, že podobné názory ako má Tomáš panujú práve z nedostatku informovanosti. Nepodceňovala by som preto akékoľvek rady lekára, nie je váš nepriateľ. Ale predsalen je len človek a ako človek može byť aj omylný a nezaškodí, keď sa pokúsite kontrolovať ho.A to nepojde inak len neustálym zhaňaním nových info. Katarína

  • napísal:
    používateľ:
    milos
    pridané:
    22:25 14.11.2002

    Ahoj Katarína, som veľmi rád, že si sa zapojila do diskusie! Absolútne súhlasím, že informovanosť o celiakii je žalostná - najhoršie je, že neinformovaní sú najmä pacienti. Práve preto vznikla táto stránka. Som si istý, že ani táto diskusia, ktorá sa rozvinula z dosť nevinnej otázky nemala za cieľ akokoľvek spochybňovať lekárske rady a odporúčania (aj keď aj lekár je len človek :-)). Keďže si zrejme človek z "praxe" - resp. o pár rokov možno budeš, boli by sme určite všetci veľmi radi, keby si nás občas navštívila a zapojila sa do zlepšovania informovanosti nás pacientov (možes poslať aj tú seminárnu prácu, nech máme presnejšie informácie :-). Kontakt na mňa: mjurik@zoznam.sk. Miloš

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    12:03 19.11.2002

    Este raz sa vratim k Tomasovi. Ak raz zistili biopsiou celiakiu a raz nie, tak sa moze jednat aj o ine ochorenie. Spytajte sa lekara, aby Vam spravil vysetrenie na duodenalnu tekutinu. Blizsie sa k tomu nevyjadrujem, aby som neporusil odbornu terminologiu, ale v takomto pripade by mohlo ist o ochorenie ineho typu /napr. cudzi element, bacil, virus, v tele/. Boris

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    08:45 25.11.2002

    Ahoj Katka, som mama 11 ročnej dcery,ktorej zistili celiakiu v 8 rokoch. Keby som bola informovaná, alebo študovaná skôr, dcéra drží dietu odmalička. Kým sme sa dostali k diagnóze celiakia, mala úplne čítankové príznaky už pár rokov. Plne s tebou súhlasím, čítajte ľudia články lekárov. Staršie čísla časopisu DIEŤA, kde sú presne napísané príznaky aj dôvod, prečo sa biopsia opakuje v staršom veku dieťaťa. Držím Vám palce Renata

Aby ste mohli diskutovať, musíte byť prihlásený.