"Vyliečená celiakia"

pridané: 10.7.2005 o 10:06 | vytlačiť
Ahoj bezlepkáči, ale aj náhodní zablúdilci na túto stránku.
Chcem sa podeliť so svojou skúsenosťou a osloviť takých istých "bývalých celiatikov", akým som donedávna bola aj ja. Na túto stránku som zablúdila len tak zo zvedavosti, lebo v detstve mi diagnostikovali celiakiu, ktorá sa však do mojich piatich rokov prísnym dodržiavaním bezlepkovej diety "vyliečila". Po dlhšom študovaní tejto vynikajúcej stránky som sa rozhodla, že si dám pre istotu spraviť vyšetrenie, napriek tomu, že som nemala ŽIADNE problémy. Výsledok bol bohužiaľ pozitívny.

Keďže s trávením ani stolicou som žiadne problémy nemala, výsledok gastrofibroskopie, ktorý preukázal že som v poriadku, ma vôbec neprekvapil. Napriek tomu mi krvné testy na všetky protilátky vyšli pozitívne a to "výrazne pozitívne", čiže celiakiu jednoznačne mám. Som veľmi rada, že som si 21-ročným nedodržiavaním diéty nespôsobila žiadne vážne komplikácie, ktoré by časom určite prišli. Keď som sa nad tým trochu viac zamyslela, prišla som na niekoľko faktov, ktoré vlastne diagnózu potvrdzovali, ale ja som si ich nevšímala. Zníženú hladinu železna v posledných rokoch som pripisovala môjmu stravovaniu - som už 10 rokov vegetariánka, sennú nádchu (súvisí so zníženou imunitou) má dnes každý druhý a to že mi nie dobre trávia ovsené vločky? - prestala som ich jesť a všetko bolo OK - teraz viem, že len navonok.

Môj gastroenterológ mi potvrdil, že ďalšie nedodržiavanie diéty by mi prinášalo postupne ďalšie a ďalšie problémy. Potom k lekárovi príde 30 aj 40 ročný človek a dávať ho "dohromady" je vraj skutočne problém...

Ja by som rada touto cestou "povzbudila" všetkých "bývalých celiatikov" - choďte na vyšetrenie a čím skôr, kým ešte nemáte žiadne problémy. Na tejto stránke sa môžete dočítať, že nedodržiavaním diety si môžete privodiť oveľa horšie komplikácie (poškodenie čreva, rakovina, cukrovka, problémy v tehotenstve...).

Nedávno som sa stretla s prípadom, keď doktor považoval celiaku u dieťaťa za vyliečenú - omyl! Celiakia je ochorenie celoživotné! Môžem Vás povzbudiť, vďaka takýmto stránkam (ďakujem touto cestou Milošovi, MUDr. Kluchovi, MUDr. Kabátovej a všetkým ktorí sa tu delia o svoje skúsenosti) sa už v bezlepkovej diete pomaly začínam orientovať. Držím palce!

frčka
Hodnotenie:
1 2 3 4 5 5
Pridal: frcka

Diskusia k magazinu (16)

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    19:27 10.7.2005

    klobúk dolu

  • napísal:
    používateľ:
    manola
    pridané:
    11:24 12.7.2005

    mila frcka, nahodou nevieš o ake krvne testy treba urobit aby sa potvrdila celikia? rada by som to vedela,aby som si ich ziadala u lekara. biopsiu man positivnu na 90%. blp dieta mi velmi nepomaha. dakujem pekne.

  • napísal:
    používateľ:
    atomic_16
    pridané:
    13:43 12.7.2005

    celiakia nie je celozivotna...netrep...poznam ludi ktori ziju bez diety s dobrymi vysledkami uz niekolko desiatok rokov......a poviem ti pravdu ze normalne si vsetkych citatelov povzbudila.....

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    13:50 12.7.2005

    Krvné testy na Tkanivovú transglutaminázu. GABIKA

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    14:02 12.7.2005

    Milý atomic 16, odkial beries taketo vazne tvrdenia? Chcela by som sa porozpravat s nejakym celiatikom, ktory uz desiatky rokov nedrzi dietu!!! Keby to bola fakt pravda, asi by sme len tak pre radost nekupovali drahe bezlepkove vyrobky a neobmedzovali sa! Radsej nam nedavaj taketo nadeje, ktore mozu smerovat akurat tak k rakovine... j.

  • napísal:
    používateľ:
    frcka
    pridané:
    09:56 13.7.2005

    Ahoj Manola, gastroenteróg je odborník, ktorý by mal vedieť najlepšie aké všetky testy a vyšetrenia treba urobiť. Mne napríklad zobrali 6 skúmaviek krvi, bohužiaľ ale neviem presne povedať na čo všetko to bolo. Ako už spomenula Gabika, najrozhodujúcejšími sú asi testy na tkanivovú transglutaminázu, ale k stanoveniu diagnózy sa pristupuje porovnávaním a kombinovaním aj ďalších výsledkov. Skús si pozrieť staršie príspevky MUDr. Klucha. frčka.

  • napísal:
    používateľ:
    suzann
    pridané:
    10:49 13.7.2005

    Plne súhlasím s frckou. Lekári naozaj neomylní nie sú. Zistila som to na vlastnej koži aj s následkami. Mne celiakiu diagnostikovali pred 13 rokmi s tým, že moje výsledky nie sú veľmi zlé a mám 50 % celiakiu !!!! Detská gastroenterologička mi povolila konzumáciu malých množstiev lepku. Tak som sa toho aj držala. Z času na čas som si dala keksík alebo lúpačku a zle mi vôbec nebolo. Po prestúpení ku gastroenterológovi pre dospelých som absolvovala sériu testov, teda aj fibroskopiu. Lekár bol zhrozený výsledkami a iba krútil hlavou nad tvrdeniami mojej detskej "odbornej" lekárky, ktorá okrem iného tiež zastávala názor, že celiakia zmizne vekom, alebo sa z nej dá dietou vyliečiť. Teraz už viem, že pokiaľ je celiakia správne diagnostikovaná, takéto "rady" lekárov sú iba obyčajné bludy, ktorými môžu spôsobiť vážne poškodenie zdravia svojich pacientov. Takže aj tu platí "Dôveruj ale PREVERUJ"!!! Ešte dodávam jeden fakt.Celiatici dodržiavajú bzlp. diétu z jedného dôvodu: nie sú vybavení enzýmom, ktorý rozkladá obilninovú bielkoviny - lepok. Môže sa potom tento enzým len tak vytvoriť po istom čase dodržiavania diéty? Ja si myslím že nie. Odkiaľ by sa vzal? S pozdravom Suzann

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    20:21 13.7.2005

    Mila Suzann, plne suhlasim. Len rozmyslam nad jednym: Mne celiakiu diagnostikovali vo veku 35 rokov. Dovtedy som nemala ziadne prejavy ani problemy so zazivanim, jedla som chlieb a vsetky mucne jedla, proste zazivanie, travenie, vsetko tip-top. A zrazu po porode som zacala hnackovat - to bol jediny prejav, ale stal ma 16 kg v priebehu 2 mesiacov. Je mozne, ze by mi enzym, ktory rozklada lepok len tak zmizol ? Mira

  • napísal:
    používateľ:
    JanaM
    pridané:
    08:15 14.7.2005

    Len malá poznámka na úvod - konečne sa mi podarilo prihlásiť sa na túto stránku pod menom, nie ako "anonymus", pretože nie že som len technický antitalent, ale aj "0" v hesle som považovala za "O", takže preto mi to doteraz nešlo. To len na okraj, že aj maličkosť človeka poteší. Teraz k téme - mojej mame diagnostikovali celiakiu pred dvomi rokmi vo veku 70 rokov! Predtým nemala žiadne problémy, jedla absolútne všetko a v akomkoľvek množstve a dokonca v akýchkoľvek kombináciách. Samozrejme, črevá mala veľmi poškodené a takisto mala osteoporózu, ale ktorá žena v jej veku ju nemá. Keď začala mať zdravotné ťažkosti, bola 2 týždne v okresnej nemocnici, ale tam nikoho nenapadlo, že by v takomto veku išlo o celiakiu. Až keď sa následne dostala do Bratislavy do Vojenskej nemocnice, tam jej to zistili po troch dňoch. Neviem, nikde som sa nedočítala, čo naštartuje tie zdravotné problémy - teda ich prejavy, ale podľa toho čo som tu doteraz čítala, môže to byť stres. U Mirky to bol pôrod, u mojej mamy asi strach, pretože som v tom čase bola v Kanade a ona sa veľmi bála, keďže má iba mňa, aby sa mi nič nestalo. V časopise Zdravie som čítala tiež príbeh istej čitateľky - Janky, ktorej to tiež zistili až po pôrode, takže ja si myslím, že hoci celiakiu má človek od narodenia, u niekoho sa to prejaví navonok, až keď sa dostane do určitého stresu. Rozhodne si nemyslím, že by tí, ktorým bola celiakia diagnostikovaná mali robiť nejaké pokusy na sebe tým, že by skúšali prechod na normálnu stravu, pretože aj keď to navonok nie je vidieť, zažívacie ústrojenstvo sa tým poškodzuje stále. To vidím u mojej mamy, ktorá už dva roky diétu prísne dodržiava, ale poškodené črevá sa jej už do pôvodného stavu nevrátia a hoci sa zdravotne cíti dobre, podľa výsledkov posledných vyšetrení má stále nábeh na vytvorenie nádoru na črevách. Takže myslím, že ten, kto o svojej chorobe vie, by nemal pokúšať osud. Jana

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    09:28 14.7.2005

    Poznámka: pri celiakii nejde o chýbanie nejakého enzýmu na rozloženie lepku, ale zjednodušene o to, že človek reaguje na lepok tvorbou protilátok proti lepku, ktoré potom pôsobia aj proti vlastným bunkám organizmu, napríklad bunkám tenkého čreva. Bunky sa zničia, sliznica sa potom výrazne stenší, znížia sa klky a vyrovnajú krypty, kde dochádza k tráveniu. Chýbajú potom enzýmy potrebné na trávenie najmä mliečnych cukrov /laktáza - tá je najcitlivejšia, lebo je hneď v povrchovej vrstve sliznice tenkého čreva/, ale aj tukov /tým aj vitamínov rozpustných v tukoch - A,D, E,K/, škrobov... atď. Ak protilátky proti lepku pôsobia v koži, prejaví sa to ako dermatitis herpetiformis Duhring. A môžu pôsobiť aj v iných tkanivách v tele. Myslím, že zlepšenie u niektorých detí s celiakiou na bezlepkovej diéte a niekoľkoročné obdobia bez ťažkostí môžu byť dané vývojom imunitného systému vekom. Naozaj sa kedysi /pred 15-20 rokmi/ myslelo, že sa z celiakie dá vyliečiť. To by som lekárom v tej dobe nezazlievala - ani lekárom v starovekom Grécku teraz nikto nevyčíta, že nerobili transplantácie srdca. Ak to však tvrdia dnes, je to veľká chyba, a ja by som takého gastroenterológa určite vymenila. eral

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    09:52 14.7.2005

    Celiakia sa môže prejaviť aj v neskoršom veku - enzým si nemala nikdy a nemuselo ti to spôsobovať problémy, ale naše ochorenie môže vyvolať aj stres - operácia, sťahovanie, skúšky,... a mnohé iné. GABIKA

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    14:00 14.7.2005

    Milá frčka Musíme Ti len vzdať hold za to, že si našla odvahu a znovu bola ochotná absolvovať celé to vyšetrovacie martýrium. Je už načase, aby ste sa začali ozývať Vy, už VYLIEČENÍ celiatici, pretože ešte vždy kolujú medzi ľuďmi hlúpe legendy o vyliečiteľnosti celiakie, ktoré nás všetkých len zneisťujú. Ďakujeme. Elena

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    17:52 15.7.2005

    Ahoj všem. Pozor na skrytou formu celiakie,která se skutečně nemusí projevit.Ale možná by se dalo diskutovat o větě typu - "ale já žádné příznaky nemám".Dnes se přece ví,že příznaky rozvinuté celiakie můžou být v mnoha formách,zdaleka to není jen průjem.Nemířím osobně proti Miře,jen upozorňuji,že "vyléčený celiatik" může mít dál toto onemocnění,jen potíže jiné - jakékoliv.Třeba by bylo zajímavé,kdyby se Mira zamyslela i nad jinými zdravotními obtížemi než jen zažívacími. Pro mne je závěr jednoznačný :v současné době je neléčená celiakie nebezpečné a nevyléčitelné onemocnění. Frčce gratuluju k osobní odvaze. V mé rodině se všichni přímí příslušníci odmítli vyšetřit se slovy - lepší nevědět.Tento postoj ovšem považuji za zbabělý,zvlášt vzhledem ke skutečnosti,že léčba celiakie není složitá ( jen drahá ).

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    17:56 15.7.2005

    Bohužel,neléčený celiak nepůjde na tento server,protože vážně věří tomu ,že je celiak bývalý.Buďme rádi,že jsme tomuto bludu nepodlehli. Velký problém ovšem nastává,když termínu "vyléčený celiak " věří lékař.Tady může zasáhnout jen lékařská komora. Hodně zdraví.

  • napísal:
    používateľ:
    noface
    pridané:
    18:51 17.7.2005

    To: atomic Jestliže celiakie není celoživotní, pak nechápu, proč zde mrháš svým časem. Celiakie je autoimunní onemocnění a rozhodně JE celoživotní záležitostí. Podobným autoimunním onemocněnímje i cukrovka. Pokud se na ni vykašleš, taky můžeš žít relativně dlouho "BEZ PROBLÉMŮ". Mě se to "dařilo" skoro čtyři roky. Výsledek? 1. Osteoporóza + následná fraktura L2 obratle (páteř) s operací, tříměsíční hospitalizací a doživotně sešroubovanou páteří (naštěstí bez omezení pohybu) 2. Oboustranný šedý zákal 3. Poškozené ledviny 4. Ztráta "citu" v nohách. Tzn. třeba to, že se mi podařilo sedět u ohně tak dlouho a blízko, že mám na nohách velké jizvy od žáru, který jsem necítil. Stejně tak naopak - mráz na nohách cítím až v době, kdy se zimou klepu tak, že než se "uklidním", je to vždy minimálně na hodinu - bez přehánění. 5. atd. atd. atd. Takže drahý Atomicu - uvědom si, že velké procento lidí, kteří chodí na server CELIAKIA.SK jsou nováčci a vše, co se tu dozvědí jsou pro ně informace, kterým primárně důvěřují. Pokud zde budeš psát takové nesmysly, měl bys vědět, že tím můžeš ublížit druhým. - noface -

  • napísal:
    používateľ:
    Systém
    pridané:
    22:10 22.11.2005

    A najhoršie, je ked si o vyliečení celiakie prečítate aj na internete konkrétne na www. babetko.sk , kde istá lekárka napísala že je to záležitosť niekoľkých mesiacov! Aj mne na sone doktorka v Banskej Bystrici povedala ,, niektoré formy celiakie sa dajú vyliečiť,, A môžem ešte pokracovať! Ministerstvo a komora lekárov o tom vie a nerobí s tím nič, lebo v podstate im to takto vyhovuje.

Aby ste mohli diskutovať, musíte byť prihlásený.